Cebreiro - Portomarin : 71 km - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Cebreiro - Portomarin : 71 km - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Cebreiro - Portomarin : 71 km

30 April 2015 | Spanje, Portomarín

Vanmorgen in dikke mist uit Cebreiro vertrokken. Het dorp ligt op de hoogste bergkam tussen Leon en Galicia en als je die kam over bent kom je ineens onder de invloed van de Atlantische oceaan. De natuur wordt groener en je kunt meer regen verwachten. Vandaar dat we van die mist niet heel erg opkeken. We hadden ons maar weer eens helemaal in ons regentenue gestoken. Maar eigenlijk viel het alles mee. Het was prachtig onderweg. Tijdens de afdaling fietsten we gewoon de droge weg op en het bleef droog. Wel lekker starten: 12 km afdaling. Geen grote steden meer onderweg. Maar ook in de kleintjes viel nog wel wat te zien. Bijv in Samos stond een 9e eeuws kapelletje, helemaal van gestapelde leisteen met een ceder ernaast die 1000 jaar oud zou zijn. En dat alles in een prachtige vallei. De hele dag hoorde je de vogeltjes fluiten en het uitzicht was magnifiek . Je zou zeggen: we hebben die hoge klimmen gehad, maar in dit heuvelachtige landschap maken we net zo veel klimkilometers. Het gaat de hele dag op en neer en we hebben begrepen dat dat tot Santiago zo blijft. Het Australische stel, waar we gisteravond zo gezellig mee gekletst hebben, kwamen we de hele dag tegen. Dan reden zij weer een stukje voor en dan wij weer. Ze vonden het ook wel handig foto's van ons routeboekje te maken. Zij zijn in Amsterdam vertrokken( met de auto) auto ingeleverd in Leon en fietsen nu ook naar Santiago. Hij zei dat ze vlak bij Chapelhill wonen en dat hij daar ook veel fietst, maar dat het hier in Spanje toch wel een beetje anders is. Wel heel leuk om zo te rijden. Ze slapen ook in Portomarin, waar wij nu zijn. Het is een plaats aan de rio Mino, waar ze in de zestiger jaren een stuwmeer gemaakt hebben. Ze hebben de plaats toen steen voor steen afgebroken en een stuk hoger weer opgebouwd. Ook al die Romaanse bouwwerken. Ongelofelijk. Wij gaan straks maar een lekker een visje eten. We zitten niet voor niets aan het water. En morgen weer op de fiets.

• 30 April 2015 - 19:22

Ingrid En Leo:

Hallo,
    Jacob lijkt ten einde raad! Het is maar goed dat hij niet zover meer hoeft. Hoeveel km nog?
    Groeten Ons

• 01 Mei 2015 - 01:00

Loes:

Het gaat nu toch wel heel erg snel.Eind deze week op eindbestemming?
    T'is dat het zo ver fietsen is,anders stond ik klaar met bloemen!

• 01 Mei 2015 - 08:57

Esther :

Nounou, dat begint wel erg op te schieten!! Volgens mij zijn jullie 3 weken te vroeg! Ik zeg: hop naar Santiago, kaars opsteken en een 'wees gegroetje' en dan hup door naar de Algarve!!!
    Gaaf hoor en leuk te lezen elke dag!!
    Zet hem op hè het laatste stukkie!!
    Xx Es

• 01 Mei 2015 - 13:08

Kees En Marijanne:

Geweldig jullie zijn er bijna. Wij genieten van jullie verhalen. Succes met het laatste stuk.
    Groetjes vanuit een spoorloze Engelsestraat.
    Kees en Marijanne