Castirillo de Polvazares-Ponferrada:50 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Castirillo de Polvazares-Ponferrada:50 km - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Castirillo de Polvazares-Ponferrada:50 km

28 April 2015 | Spanje, Ponferrada

Vandaag weer de eerste echte bergetappe gereden. Eerst samen met de Duitse dame ontbeten( oud brood en wat er nog in de tas zat.) en toen op de fiets. Het heeft 3 dagen hard gewaaid maar vanmorgen geen wind en beetje bewolkt. Dat kwam best uit voor de eerste bergdag. Na 5 km al een leuk terras waar we een gezellig praatje met een paar Hollanders hadden. Daar stond zelfs een busje om je bagage in te laten vervoeren en dat deden zij ook. Waarom eigenlijk niet, denk ik dan, maar wij maken het toch liever op onze eigen manier af. In El Ganso, vlak voor de echte klim namen we nog een bakkie en dan kijk je toch raar: er stopte een bus met Duitsers die daar koffie dronken. We hebben al weken amper mensen gezien onderweg, en dan krijg je dit! Toen gestart. Ik moet zeggen dat het best heftig was: 12 km steil omhoog, maar we vonden het allebei beter te doen dan de Pyreneeën . Ik denk dat we sterker zijn en het weer was ook beter. Na een paar uur kwamen we boven bij Cruz de Ferro (1504 m) dat is een bijzondere plaats. Er staat al eeuwen een Keltisch kruis op een hoge houten paal en de pelgrims gooien daar een steen, die ze de hele reis bij zich gedragen hebben, op een hoop. Je lasten van je afgooien. Maar tot mijn schrik( je raadt het al) staat die Duitse bus daar weer en de hele mikmak staat onder dat kruis. Daar hadden we helemaal geen zin in. Lekker even staan mopperen met een paar Engelse jongens op de fiets, die we op de berg al een paar keer gezien hadden. Maar toen kregen we het kruis toch voor onszelf. Wij vonden het bijzonder. Na een poosje aan de afdaling begonnen. Dat was wel inspannend. 15 km steil naar beneden. Halverwege, in El Acebo, een lekker broodje gegeten en toen naar Ponferrda. We hebben nu wel een leuk hotelletje gevonden in de binnenstad. Lekker gedoucht en in de stad de tempeliers burcht en de kathedraal vanaf een terras bekeken. En straks een happie eten. Goede dag weer dus.
Weer iedereen die mee leest en leeft bedankt he. Dat doet heel goed. En om een algemene vraag te beantwoorden: we hebben er nog lang geen genoeg van. Morgen weer zo'n kuitenbijter!

• 28 April 2015 - 19:44

Ingrid En Leo:

Hoi Totie en Elbard,
    Jullie zullen in het weekend wel op de plaats van bestemming zijn! De bubbels staan al op je te wachten (in Monster). Hopelijk blijft alles voorspoedig gaan. Ingrid en Leo

• 28 April 2015 - 20:44

Anja:

Heerlijk al die reisverslagen te lezen, bert en ik kijken iedere avond en lezen het gelijk
    Nu de laatste loodjes
    Geniet er nog van, maar wat een hoogtes en klimmen
    Vind het zo knap van jullie en in dat tempo!!

• 28 April 2015 - 21:21

Bernadet:

Wat een prachtige reis en ervaring is dit voor jullie en apart om jullie te zien op de grote berg stenen van de vele mensen die ook als pelgrim langskwamen.
    Nog een aantal dagen en jullie doel is bereikt mijn bewondering hiervoor hoor!