Burgos-Fromista: 78 km - Reisverslag uit Frómista, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Burgos-Fromista: 78 km - Reisverslag uit Frómista, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Burgos-Fromista: 78 km

Blijf op de hoogte en volg

24 April 2015 | Spanje, Frómista

Vanmorgen in het fietsenhok van onze albergue uitgezwaaid door 3 Spanjaarden. Twee op een tandem waarvan een blind. Er zijn niet veel fietsers onder de pelgrims dus je maakt snel contact. Eerst even van de route naar de universiteit, die vroeger een pelgrimshospitaal was. Hospital del Rey. Het was erg mooi, maar toen we de weg op wilden pakken, werden we door de borden steeds het voetgangerspad op gestuurd en dat is geen doen voor je banden. Op de een of andere manier lukte het niet onze route weer te vinden. Iedereen is behulpzaam, iedereen weet de camino, maar de fietsroute is net ietsje anders. Om een lang verhaal kort te maken, het duurde tot het middaguur voor we op de route zaten. Dat was in Castrojeritz. Eerst maar eens lekker koffie gedronken naast de sta Maria del Manzano ( Maria van de appelboom) er stond ook een appelboom te bloeien op het terras. Prachtig dorpje met een bron en 2 mooie kerken maar de deuren waren weer op slot dus de wandkleden uit Vlaanderen uit de 15e eeuw konden we niet bekijken. Door naar de rio Pisuerga, waar een 12e eeuwse brug over ligt en ooit gemaakt is voor pelgrims. Daar hebben we gepicknickt . Over de brug begint de provincie Palencia, het vroegere koninkrijk Leon.
We zaten er heerlijk. Vandaar richting Boadilla del Camino, waar Elbard graag de gotische zuil wilde zien. Gemaakt voor de rechterlijke macht in de 15e eeuw. En hij op de foto natuurlijk. En de laatste bezienswaardigheid was vlak bij de eindbestemming voor vandaag: Canal de Castillo. Hoge sluizen, etappegewijs boven elkaar. Hartstikke oud. En wie kwamen er aanfietsen? De 3 Spanjaarden . Veel gelach en een paar foto's van elkaar gemaakt. En toen ging de eerste fietser mijn fiets aan zijn blinde maatje laten 'zien'. Dat vond ik wel aandoenlijk. Je zal een vriend hebben die met jou de camino gaat fietsen en zo zorgzaam is! Geweldig. Alles kwam aan de beurt: de tassen, het stuur, zadel en toen optillen. Hij vond het wel zwaar ( ik ook hoor)
Na weer uitgebreid zwaaien reden wij onder het spoor door en waren op onze bestemming: Fromista. We hebben een B&B naast het station. Elbard weer blij.
Oh ja, vanmorgen zagen we de eerste alternatieve pelgrim:Op de hoek van de straat hield hij een taxi aan voor zijn rugtas en ging zonder tas aan de wandel. Ook een manier .

  • 24 April 2015 - 22:31

    Anna:

    Kijk je rugzak met een taxi ,dat is leuk.
    Wij hebben wel eens door een taxi ijsklontjes laten halen,die waren op.
    Oebele zou dit ook wel willen.
    Ik zeg als jij gaat fietsen rij ik met de auto achter je aan en dan mag je de rugtas bij mij in de auto leggen!!
    Zet hem op ,het is nog een ,,klein,,stukkie.
    liefs Anna

  • 25 April 2015 - 00:16

    Bina:

    Als ik de kaart bekijk wordt het met de dag indrukwekkender!!!!!!
    Leuk om al die markeringen te zien.

  • 25 April 2015 - 11:47

    Femma:

    Hallo,
    Dag oom Elbard en tant Totie.
    Jullie moeten terugkomen naar mij want ik vind Totie lief.
    Doen die billen pijn van het fietsen ?
    Groetjes van Femma,:-)


  • 25 April 2015 - 19:22

    Lucia:

    Hallo Totie en Elbart,

    Zo ik heb alles weer gelezen en ben weer bij. Wat bijzonder om dat als blinde ook te fietsen. Dat zou Willem ook wel leuk vinden. Het zou voor mij wel een goede daad zijn maar dat is toch een beetje te veel gevraagd van mij! Dus daar ga ik het maar niet over hebben. Vandaag weer lekker geroeid, dat waren mijn aktiviteiten.
    Begint het nog geen sleur te worden voor jullie ? Nou het einde is nu toch wel een beetje in zicht ? Hoeveel km m oeten/mogen jullie nog ? Als jullie nou ook nog even terugfietsen dan ben je pas een ecbte goeie pelgrim ! Dat zal best wel belonen, neem ik aan.
    Nou jongens, genietze en hou de banden en benen heel.
    Groetjes Luus

  • 25 April 2015 - 19:58

    Aggie:

    Ik volg jullie nog steeds. Leuke versleagen en prachtige foto's. Jullie zien er ook super goed uit.
    Succes met het laatste deel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Frómista

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2015

Finisterra

02 Mei 2015

Muina- Santiago : 38 km

01 Mei 2015

Portomarin- Muina: 72 km

30 April 2015

Cebreiro - Portomarin : 71 km

29 April 2015

Ponferrada - Cebreiro: 58 km

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 21752

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: