Najera-Belorado: 60 km - Reisverslag uit Belorado, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Najera-Belorado: 60 km - Reisverslag uit Belorado, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Najera-Belorado: 60 km

21 April 2015 | Spanje, Belorado

Vanmorgen was de planning: eerst ontbijten op de hoek want daar doen die albergues niet aan en dan, voor vertrek,de sta Maria la Real bekijken, die gedeeltelijk uit de rotsen gehouwen is. Daar hadden we gisterenavond geen zin meer in. Dat werd meteen afgestraft want de kerk was nog gesloten. De buitenkant dus alleen. Die was ook de moeite waard. Daarna op de fiets richting Santo Domingo de la Calzada. Daar had ik me echt op verheugd want tijdens onze cultuurcursus vooraf was die kathedraal uitgebreid aan de orde geweest. Wie geïnteresseerd is in de legende moet het maar eens opzoeken, maar daardoor is er al sinds mensenheugenis een soort kippenhok in die kerk, waar altijd een kip en haan inzitten. Het is zo ongeveer het meest bekende verhaal van de camino. De kerk was prachtig. Romaans en gotisch want hij is verschillende keren gerenoveerd. Er was ook een tentoonstelling.
Onze route ging 's morgens nog door de Rioja, met steeds uitzicht op besneeuwde bergen voor ons,maar na sto Domingo werd het vlakker en waren er weer eindeloze graanvelden. Geen wijngaarden meer. Einde Rioja ! Om 15.30 uur reden we Belorado binnen en hebben eerst op een terras eens bekeken waar we wilden slapen. Je bent geneigd om de eerste de beste albergue binnen te fietsen. Dat hebben we de laatste dagen ook gedaan en dat ging prima. Maar we hadden zin in een eigen kamer en badkamer en daarom zitten we nu bij Toni en hebben we op een terras in het stadje het pelgrimsmenu genoten.
Het is de bedoeling dat we morgen naar Burgos rijden en daar willen we een dag extra nemen omdat daar erg veel te zien is.

• 21 April 2015 - 22:51

Esther:

Burgers is zeer de moeite waard!! Tis een beetje om maar dan ben je bijna in Salamanca... Wat mij betreft het echte Spanje! Leuk hoor!!!

• 21 April 2015 - 22:52

Esther:

Burgos dus....Grrr autospelling!!!

• 21 April 2015 - 22:54

Marleen:

Eindelijk tijd gevonden om al jullie reisverslagen te lezen en de fotos te bekijken. Wat gaan jullie snel zeg! Heel leuk om te lezen dat het zo goed gaat, vooral nu de bergen eraan komen. Mooie fotos en spannende verhalen, ga zo door! Groetjes uit Zwitserland
    Marleen

• 22 April 2015 - 00:09

Anna:

Esther was in de war met Burgers zoo.jammer he.
    Na Burgos komt er denk ik een vlak stukje.
    Verstand op nul en blik op oneindig.En je hoeft 2 maanden niet te koken wat een luxe.
    Ook daar van genieten,liefs zus Anna

• 22 April 2015 - 16:08

Loes Jentink:

Hallo het gaat weer goed!Toen ik afgelopen zaterdag in jullie huis bivakkeerde heb ik een boekje gelezen van een reisverslag van ene Jan geloof ik en Nel die hadden het ook over dat Kippengedoe.
    Goedgelovige jongens dat ze geloven dat een gekookte en geplukte kip zo uit je bordje weg kan vliegen maar wel leuk.
    Nog wat zaken herkende ik ook uit jullie reisverslagen.
    Als ik de kaart heel erg uitvergroot kan ik haast de weg zien die jullie moeten fietsen.Klopt het dat jullie min of meer naast de ergste bergen fietsen ,althans voorlopig.Vrij op het eind moeten jullie er weer echt aan geloven .
    Leuk al die verslagjes probeer iedere avond te kijken en ben van slag als er niets is :-p
    Groetjes en Elbard je kan blijkbaar dooreten !

Loes