DAX- Saint Palais 62 km - Reisverslag uit Saint-Palais, Frankrijk van SantiagoTE - WaarBenJij.nu DAX- Saint Palais 62 km - Reisverslag uit Saint-Palais, Frankrijk van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

DAX- Saint Palais 62 km

15 April 2015 | Frankrijk, Saint-Palais

Gisteren geen internet maar 60 km gefietst van Onesse naar DAX. We waren wel blij dat we Les Landes gehad hadden want het is wel eindeloos. Expres een middagje vrij in DAX omdat het een grote plaats is waar veel te zien is. Je verwacht het niet maar een badplaats die zijn bekendheid te danken heeft aan een bron waar water uitkomt van 68 gr. En dat midden in de stad, het grijsgehalte was wel hoog daar. Allemaal mensen die verwachten van hun kwaaltjes af te komen in die thermaal baden. En de hotels profiteren er van mee. Ons onderkomen was iets eenvoudiger. Maar erg leuk, schoon, vrij enz. Een refuge bij de kerk van St Paul. Je komt er echt alleen maar in als je je stempelkaart kunt tonen, en ze hebben gelijk. We hebben eerst maar eens flink gewassen en zijn toen de stad ingegaan. Uiteraard paar terrasjes gedaan en de bron/ fontein bezocht en toen op zoek naar de kathedraal. Die was in de loop van de eeuwen verschillende keren verbouwd dus allerlei stijlen. Wat bijzonder was, is dat het portaal naar binnen gekeerd was. Claude, onze huisbaas die ons 's avonds kwam bezoeken , vertelde dat dat komt omdat de kerk na een aardbeving ingestort was. Het portaal was nog vrij onbeschadigd en dat hebben ze omgekeerd in de kerk gezet, hoe moet je niet vragen. Alle apostelen duidelijk herkenbaar en de onze voor deze reis ook, (foto)
Vanmorgen alles weer netjes opgeruimd, sleutel in de brievenbus en op de fiets . Eerste koffie chez Simone. 15 km verder, heerlijk om 10,00 uur in de achtertuin, verder vandaag de eerste Pyreneeën oefeningen gedaan, zelfs een keer een helling van 9 procent, waar ik zowaar tegenop kwam. Elbard is net een berggeit, die kan de Tour de France wel rijden. We hebben een heel afwisselend ritje gehad in een prachtige natuur met op een gegeven ogenblik de besneeuwde Pyreneeën voor ons, prachtig , temperatuur tot 30 gr,
Aangekomen in Saint Palais bleek de refuge gesloten maar de mevrouw van het VVV had een prima adres voor ons, midden in de stad bij een super gastvrije man (Ludo) We blijven hier 2 nachten omdat de voorspelling is dat het morgen gaat onweren en dat lijkt ons niet ideaal in de bergen. Morgen vermaken we ons hier. Beetje overtollige ballast op de post naar huis, en vrijdag willen we naar Valcarlos, net over de Spaanse grens, spannend, iedereen is zo aardig, steeds duimen in de lucht en; bon courage en nu ook : bon camino. Tot later

• 15 April 2015 - 21:30

Anna:

Hoi elbaerd en catootje,
    Stoer hoor fietsen in de bergen.Je hebt gelijk dat je niet het onweer in fietst,jullie hebben tenslotte alle tijd.Een dag of twee rusten kan geen kwaad.
    Het was hiet ook heerlijk weer vandaag.
    Ik ben het boek van Benschop aan het lezen,We hebben daarom in de hoek maar weer eens een broodje vader gaan eten.

• 15 April 2015 - 21:37

Anja Mtc:

Wat een heerlijk verslag weer om te lezen.
    Spannend nu de pyreneen in. En wat een tempo waar jullie in fietesen.
    Dacht dat jullie er 2 maanden over wilde doen?
    Voorzichtig aan in de bergen. tijdens sporten weer even over jullie gehad!

• 15 April 2015 - 22:19

Lucia:

Hallo Toot en Elbart,

Zo het begint nu toch op te schieten als je straks de Spaanse grens over gaat fietsen. Zo te lezen zijn jullie het nog niet beu. Het leuke is dat jullie geen haast hebben en gewoon een dagje ergens blijven hangen.
    Nou Toot we kunnen straks heel wat van jou leren voordat wij naar Italie gaan fietsen. Jij mag wel voorop hoor !
    Nog heel veel plezier en sukses.
    Groetjes Luus

• 15 April 2015 - 23:21

Esther :

Jullie gaan als een speer zeg! Goedzo! Des te meer tijd in Spanje!!

• 17 April 2015 - 09:20

Elly H.:

Ha Toot en Elbard,
    Met heel veel plezier lees ik steeds jullie verhalen en belevenissen. Wat veel te zien en mee te maken onderweg. En wat een tempo hebben jullie!! Geweldig hoor. Ik doe het jullie niet na. Nu komt het moeilijke stuk. Klimmen en wat minder weer. Veel succes op weg naar Spanje en groetjes.

• 17 April 2015 - 13:09

Ludy:

Hoi hoi, de afgelopen week van jullie belevingen weer gelezen. Tempo zit er goed in.
    Afgelopen weekend hebben we de Cauberg gefietst, we hebben wel de minst steile kant genomen :), vond dat al een prestatie, maar dat is voor jullie een eitje.
    Fiets en geniet ze! Franse woordenboek weer in de tas en over op het Spaans.
    Groetjes, Jan en Ludy