Ponferrada - Cebreiro: 58 km - Reisverslag uit Cebrero, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Ponferrada - Cebreiro: 58 km - Reisverslag uit Cebrero, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Ponferrada - Cebreiro: 58 km

29 April 2015 | Spanje, Cebrero

We hebben er weer een heftig bergdagje opzitten. Deze keer begonnen we niet met de helling, maar pas na Villafranca, dus na 25 km.
We zagen vandaag weer een heel ander landschap: vanmorgen weer veel wijngaarden, en na Villafranca de bergen in. We hebben in V. de kerken deze keer alleen aan de buitenkant bekeken. Heel mooi maar het zonnige terras trok deze keer meer. En Elbard ging op jacht voor een stempel.Je komt het stadje in door hele steile smalle straatjes. Geeft weer zo'n middeleeuws gevoel. Na de koffie toch op de pedalen. Ons routeboekje waarschuwde voor een 30 km lange klim, maar zo erg was het niet. Het eerst stuk was maar een beetje helling, maar als je dan denkt: het valt alles mee, dan komt het hoor. We reden constant over de oude weg, terwijl de snelweg hoog boven ons op gigantisch hoge steunpilaren te zien was. Best indrukwekkend. Toen we de Pedrafitapas over waren, kregen we nog een klim van 3 km en dat brak me bijna op. Ik had het echt helemaal gehad. Maar de bestemming voor vandaag in zicht,gaf toch het laatste beetje energie en nu zitten we dus boven op die berg in een heel bijzonder dorpje. Er staan maar 20 huizen en een heel mooi pre Romaans kerkje. Echt heel bijzonder om daar binnen te zijn. Heel eenvoudig, en er klonk prachtige muziek.
Er staan hier nog een paar half ingegraven huizen. Zo zijn ze bestand tegen de winterkou. Het dorp valt onder monumentenzorg . Prachtig om te zien. Uit een winkel ( we dachten dat het een kroegje was) klonk Keltische muziek. Ook al zo mooi. Het blijkt dat de bevolking hier van oorsprong Keltisch is. Ze hebben alle overheersingen in de loop der eeuwen overleefd. Wij hebben een fijne overnachtingsplaats gevonden. Met beneden een industriële wasmachine, waar we bijna de hele inhoud van onze tas ingegooid hebben. En na een uurtje stond alles droog en wel in een doos op op ons te wachten. En nu : op naar een restaurantje want we hebben berentrek. En morgen eerst lekker eens een heel eind naar beneden. Maar er komen nog klimmetjes genoeg. Het venijn zit weer in de staart. We zagen een bord: Santiago 178 km. Dat komt wel heel dichtbij!!!

• 30 April 2015 - 11:05

Bina:

Super goed wat ik allemaal les.
    Succes met de laatste loodjes.
    Groetjes

Bina

• 30 April 2015 - 13:16

Ilse Van Leeuwen:

Hoi Toti, wat leuk om jullie belevenissen op afstand te volgen! Wat zijn jullie al ver! Nog heel veel veilige kilometertjes en vooral.....genieten! Groetjes Ilse (MTC)