Irache- Najera: 76 km - Reisverslag uit Nájera, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu Irache- Najera: 76 km - Reisverslag uit Nájera, Spanje van SantiagoTE - WaarBenJij.nu

Irache- Najera: 76 km

20 April 2015 | Spanje, Nájera

Wat een prachtige dag! Geen wolkje aan de lucht en een van de mooiste dagen qua landschap. Eerst vanmorgen door heuvels en veel groen en vanmiddag toen we de Rioja binnenreden duidelijk roodbruin en heel veel wijngaarden.
Eerste stop was Villamayor omdat we nog niet ontbeten hadden. Even kiezen op elkaar om dat dorp binnen te rijden. Ze maken al die dorpen boven op een berg! Na ontbijtje in de zon op de fiets richting Los Arcos. Zelden zo'n mooi pleintje gezien. En de koffie was ook prima. Daarna naar Torres del Rio waar een prachtige 8-hoekige kapel staat die we wel wilden zien. Maar dat werd alleen de buitenkant want er moest gebeld worden voor de sleutel en toen vonden we het wel goed. We hebben gisteren al een vergelijkbaar juweeltje gezien. Voordat we Logrono binnenreden kwamen we in een nieuwe streek : oud Castilie en in het bijzonder de Rioja . Echt heel mooi. In Logrono hebben we op de calle de portales gegeten. We bestelden 2 x het dagmenu en dan zetten ze er een hele fles Rioja naast. We wilden wel afwimpelen maar dat ging niet door. Nee hoor, inclusief. Dan heb je voor 2 tientjes uitgebreid gegeten incl fles rode wijn. Voor het eerst hebben we toch de helft maar achter gelaten, want er wachtte nog een paar klimmen en dat gaat echt niet met een fles wijn achter je kiezen. Helling 12% deze keer. Dat viel niet mee, want het was inmiddels ook 25 gr. Maar je gelooft het of niet: gelukt. Via Navarette naar Najera gefietst via een prachtige route, maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat toen even het licht uitging. Weer zo'n helling. Dus laatste 50 meter gelopen. Elbard was uiteraard al boven. Die komt overal tegenaan. We zitten nu in een mooie albergue aan het water in het oude centrum van de stad morgen voor we vertrekken gaan we nog even het eea bekijken. Mooie dag dus.
Wat ook erg leuk is: iedereen roept buen camino, als je voorbij fietst. Het leeft hier echt, die Santiago pelgrimage